Progresjons plan for Preg Barnehager Askøy - Fagområdene

Progresjon er en prosess som ifølge rammeplanen skal rette seg mot barnas opplevelser
lek og læring. Det er derfor de ansattes rolle å finne barnets utgangspunkt, og bygge videre
på dette slik at hvert barn får akkurat passe utfordringer, og en god progresjon. De voksne
i våre barnehager skal sikre progresjon ved å være til stede og se barna i mestringsøyeblikk,
dokumentere og hjelpe dem til videre utvikling.

Tilrettelegging i planleggingsfasen er viktig med tanke på gruppeinndeling etter interesse, kunnskaper, ferdigheter og selvsagt barnets egne ønsker. Barna i våre barnehager må få ulike utfordringer og de skal oppleve at de stadig lærer mer, og vi må finne en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Progresjon skal følge barnets utvikling og ikke en bestemt aldersgruppe.

Progresjonsplan Preg barnehager Askøy